۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
قانون و حقوق بومیان سریلانکا

وداها (Veddahs) مردم بومی سریلانکا قبل از قرن ششم قبل از میلاد بودند. بیشتر آنها به جای زبان های بومی خود که رو به انقراض هستند به زبان سینهالی صحبت می کنند. از نظر قومی، آنها با مردم جنگل قبیله ای جنوب هند و مردمان اولیه آسیای جنوب شرقی مرتبط هستند.

وداها[۱] ، (Veddahs) مردم بومی سریلانکا قبل از قرن ششم قبل از میلاد بودند. بیشتر آنها به جای زبان های بومی خود که رو به انقراض هستند به زبان سینهالی صحبت می کنند. از نظر قومی، آنها با مردم جنگل قبیله ای جنوب هند و مردمان اولیه آسیای جنوب شرقی مرتبط هستند.

این فرضیه وجود دارد که وداها احتمالاً اولین ساکنان سریلانکا بوده اند و از قبل از ورود گروه های دیگر از سرزمین اصلی هند در این جزیره زندگی می کرده اند[۲] .

آنها اکنون تا حد زیادی جذب جمعیت مدرن سینهالی شده اند. در سال ۱۹۱۱ تعداد آنها ۵۳۰۰ نفر گزارش شد، در سال ۱۹۶۴ دولت جمعیت آنها را حدود ۸۰۰ نفر تخمین زد و در دهه ۱۹۷۰ آنها تقریباً به عنوان یک جامعه متمایز وجود نداشتند.

فرهنگ مادی و الگوهای معیشتی وداها بسیار ساده است. آنها در غارها و پناهگاه های صخره ای زندگی می کردند، لباس های پوستی می پوشیدند، با کمان و تیر شکار می کردند و گیاهان وحشی و عسل جمع آوری می کردند. دین آنها اساساً پرستش مردگان بود[۳] . اعتقاد بر این بود که ارواح اجدادی وارد بدن رهبر قبیله می شوند و از طریق آنها با فرزندان خود ارتباط برقرار می کردند.

برخی محققان از ناپدید شدن ویدارها و زوال فرهنگ منحصر به فرد آنها ابراز تاسف می کنند[۴] . تصاحب زمین برای پروژه های عظیم آبیاری، محدودیت های دولتی حفاظت از جنگل ها و جنگ داخلی، سبک زندگی سنتی وادا را مختل کرده است[۵] . بین سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۸۳، حدود ۵۱۴۶۸ هکتار تحت برنامه توسعه شتاب‌دهی مهوالی و طرح‌های استعمار به یک طرح آبیاری سدهای برق آبی غول‌پیکر تبدیل شد. پس از آن، با ایجاد پارک ملی مادورو اویا، آخرین شکارگاه های وداها ناپدید شد. در سال ۱۹۸۵، تیساهامی، رئیس وداها و هیئت همراهش از حضور در گروه کاری سازمان ملل متحد در مورد جمعیت بومی منع شدند[۶] .

دکتر ویواکا استجبورن، یک انسان شناس، که از سال ۱۹۷۷ روی وداها مطالعه می کند و ادعا می کند که زنان جوان آنها فریب خورده اند تا قراردادهای خاورمیانه را به عنوان کارمند خانگی در خاورمیانه بپذیرند، در حالی که در واقع آنها را به تن فروشی می برند یا به عنوان برده جنسی فروخته می شوند[۷] .

اخیرا هیئت وزیران تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای را بر اساس پیش‌نویس بنیادی بهبود یافته در ارتباط با معرفی قانون جدیدی در خصوص حقوق جامعه بومی سریلانکا، تصویب کرده است.

در تاریخ ۲۲ می ۲۰۲۴، هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک ارائه‌شده توسط وزیر وقت دادگستری، امور زندان‌ها و اصلاحات اساسی و وزیر بودا ساسنا، امور دینی و فرهنگی در ارتباط با معرفی قانون جدید پاسخ مثبت داده و آن را تصویب کرده بود.

به گفته سخنگوی هیئت وزیران، در آن جلسه، تصمیم گرفته شد خلاصه خط مشی ارائه‌شده به منظور تهیه پیش‌نویس لایحه با مشارکت همه طرف‌های ذی‌ربط به‌طور دقیق‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

بر این اساس، پیش‌نویس بنیادی مربوطه پس از چندین دور بحث با مشارکت مقام‌های وزارتخانه های اراضی، حیات‌وحش و حفاظت از جنگل‌ها، محیط‌زیست و همچنین مالی، به همراه مسئولین  اداره کل دادگستری و اداره تدوین قوانین و با مشارکت ذینفعان علاقه‌مند به این بخش که تحت سرپرستی قائم مقام نخست‌وزیر انجام شد، به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است.

هیئت وزیران بدین ترتیب پیشنهاد مشترک وزیر دادگستری، امور زندان‌ها و اصلاحات اساسی و وزیر بودا ساسنا، امور دینی و فرهنگی برای دستور به دفتر تدوین قوانین جهت تهیه پیش‌نویس لایحه بر اساس پیش‌نویس بنیادی مذکور، را تأیید کرده است.

https://www.adaderana.lk/news/۱۰۱۵۴۶/sri-lanka-to-introduce-new-law-in-relation-to-rights-of-indigenous-community

 

[۵] https://www.youtube.com/watch?v=QbO۰id۶g۰NQ,

 https://www.youtube.com/watch?v=۲ae۴JoWqWkU                                

کد خبر 20925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =